Warsztaty dla nauczycieli
Warsztaty dla nauczycieli
Rusza cykl spotkań dla nauczycieli pod hasłem „Możemy dobrze chronić tylko to, co dobrze sami poznaliśmy"
26 kwietnia br. odbyło się spotkanie edukacyjne, skierowane tym razem dla nauczycieli przyrody szkół podstawowych, w ośrodku edukacji leśnej przy siedzibie Nadleśnictwa Antonin. Było to pierwsze „szkolenie" w ramach przedsięwzięcie pod ogólnym hasłem „Możemy dobrze chronić tylko to, co dobrze sami poznaliśmy".
Organizatorzy zaprezentowali najpierw walory przyrodniczo-krajobrazowe nadleśnictwa, by po krótkiej przerwie przedstawić trzy panele tematyczne w izbie przyrodniczo-leśnej w „Ogrodówce".
Michał Duszyński, myśliwy z zamiłowania, omówił poroże wszystkich przedstawicieli jeleniowatych oraz podał cechy rozróżniające poroże od rogów. Temat cieszył się dużym zainteresowaniem – szczególnie porównanie w rzeczywistości rosoch łosia z innymi wieńcami przedstawicieli tej rodziny, a także bogata terminologia łowiecka stosowana do określenia poszczególnych części poroża.
Warstwową budowę lasu przedstawiła w ciekawy sposób Ewa Pęcherz, dokonując charakterystyki czterech warstw. W tym miejscu pojawiło się wiele pytań dotyczących kwalifikowania przedstawicieli świata zwierzęcego do odpowiednich warstw lasu. Wyjaśniono, że podział struktury pionowej lasu na warstwy odnosi się przede wszystkim do roślinności.
Ostatnim tematem panelowym było obserwowanie ptaków, jako zjawisko społeczne (tzw birdwatching), który omówił Waldemar Blaźniak, lokalny ornitolog. W trakcie referowania zwrócił uwagę na zwiększenie spostrzegawczości potencjalnego obserwatora, jego odpowiedni ubiór i zachowanie, a także niezbędną wiedzę i sprzęt optyczny potrzebny do prowadzenia obserwacji ptaków. Przedstawił używane dawniej przewodniki do rozpoznawania ptaków, jak „Ptaki Polski" Jana Sokołowskiego oraz najnowsze, np. „Ptaki Europy i Obszaru Śródziemnomorskiego. Przewodnik Collinsa" autorstwa Larsa Svenssona.